Kunder och personal valde att satsa på Rik Assistans från start

Med visionen att erbjuda individanpassad assistans i nära samarbete med kunden och att snabbt kunna tillgodose den enskilde individens unika behov startade Anne Wigren och Maria Olsson Rik Assistans 2009. Då hade de arbetat sex år som enhetschefer för personlig assistans i Härnösands kommun.

– Kunderna vi redan hade kände förtroende för oss och valde att följa med oss och byta leverantör av tjänsten, säger Anne Wigren.

Även personalen, nära hundra personer, följde med Mia och Anne till Rik Assistans och de arbetar i dag kvar i företaget som i princip inte haft någon personalomsättning sedan dess.

– Visst fanns det en oro över att lämna en trygg anställning för något nytt, men Rik Assistans har haft en god utveckling och det är med stolthet vi konstaterar att bara en enda person valt att gå tillbaka till sin tidigare arbetsplats, tillägger Mia.

– Kunderna vi redan hade kände förtroende för oss och valde att följa med oss och byta leverantör av tjänsten, säger Anne Wigren.

Trogen personal som förstår vikten av sitt arbete är ett framgångskoncept

Den låga personalomsättningen är resultatet av Rik Assistans satsar hårt på personalfrågor och anställningstrygghet.

I dag har Rik Assistans drygt 170 anställda och 40 kunder. Styrkan är en flexibel organisation med engagerad och kompetent personal som verkligen ger allt. Varje dag. I varje möte med kund.

– Personal som trivs och stannar kvar ger kontinuitet i assistansen. Vi jobbar också mycket med att ge våra anställda förståelse för uppdraget och hur viktigt arbetet som personlig assistent är. Allt du gör har betydelse och du kan göra stor skillnad i kundens vardag. Förstår du det gör du ett bättre jobb, tillägger Anne.

Yrkesstoltheten och förmågan att se storheten i det vardagliga arbetet bidrar till kvalitet och kontinuitet som ger lugn och ro ute hos kund. Hög integritet och nöjda kunder är resultatet.

Möten med människor ger energi

I mötet med människor ligger arbetsglädjen och en bra dag på jobbet är när du får göra skillnad i någons liv, det är de båda ägarna av Rik Assistans eniga om.

– Jag arbetar efter devisen att ger man så får man och arbetsglädjen ligger i att jag får tillbaka tusenfalt i mötet med kunder och anställda, säger Mia.

Att identifiera ett specifikt behov eller problem är en utmaning som ingår i yrkesrollen och som ger både Anne och Mia energi. De trivs som allra bäst de dagar de lyckas lösa en riktigt komplex situation och hjälpa någon att få det bättre.

– Det är viktigt att känna ödmjukhet inför yrkesrollen och se vikten av att det jag väljer att göra eller inte göra påverkar en annan människas liv. Med detta i åtanke jobbar vi varje dag med att uppfylla drömmen om en rikare assistans, avslutar Anne.

Maria Olsson

Utbildning

  • Rehabiliteringsvetenskap (bl a arbetslivsinriktad rehabilitering)
  • 120 pUGL (Utveckling av Grupp och Ledare)
  • NVC (Non-violent Communication) och andra ledarskapskurser
  • Kriskommunikationsutbildning

Arbetslivserfarenhet

  • Vårdare inom psykiatri och långvård
  • Egen företagare 1992-1997
  • Enhetschef för personlig assistans 2003-2008

    Anne Wigren

    Utbildning

    • Rehabiliteringsvetenskap (bl a handikappkunskap och socialrätt)
    • 120 pUGL (Utveckling av Grupp och Ledare)
    • NVC (Non-violent Communication) och andra ledarskapskurser
    • NLP Practitioner

    Arbetslivserfarenhet

    • Sju år inom omvårdnad, bl a som personlig assistent
    • Enhetschef för personlig assistans 2003-2008

    Övrigt

    • Kontaktperson, övervakare